torsdag 11 mars 2010

{ Tutorial för nybörjare åt BumbleBee }

Idag ska jag försöka mig på min första tutorial, en tutorial baserad på en av layouterna jag visade er i måndags...  Jag ska skriva lite basic-knep på vad man kan tänka på när man är nybörjare inom denna fantastiska hobby!

När jag fick mitt DT-paket innehållandes BossKut Diva dies med läppstift, handväska, nagellack med mera visste jag direkt vilka foton jag ville scrappa.

Det sköna med att scrappa är att man inte behöver scrappa fotona i tidsordning utan ta de foton man känner för, för stunden.

Jag brukar oftast välja foton först, men ibland kan man oxå komma på att vilja scrappa en speciell dekoration eller ett papper och väljer bilder efter det oxå.

Efter att fotona är valda så beskär jag dem och sen väljer jag ut ett passande bakgrundspapper som vanligtvis och kanske lättast är ett enfärgat cardstock.

Därefter placerar jag ut fotot eller fotona där jag vill ha dem för att få ett litet hum om hur layouten kommer att ta form.

Ibland kan man gå och fundera på en layout och ha den så gott som färdig i huvudet men vanligast för mig är nog att det kommer under tiden jag scrappar hur jag vill ha det, genom att testa.

Det är inget tvång att göra fotomattor som många nybörjare tror men det är rätt vanligt och lite grundläggande när man börjar... en del gillar sparsmakat och en del lager på lager det är lite olika.

Jag stansade hörnen med en hörnstans för att få dem rundade. Det kan va roligt att variera sig lite.

För mig är det viktigt att fotot eller fotona kommer i fokus och att dekorationer och sånt framhäver fotot istället för att ta ljuset ifrån fotot/na. Vi är alla olika men jag själv är nog ganska så sparsmakad med mina dekorationer...

Nu visste jag ju vilka dekorationer som jag ville använda till layouten men annars brukar nästa steg för mig vara att hitta passande mönstrade papper till. I början kan det räcka med att välja ett mönstrat papper men sen är det väldigt roligt att experimentera och välja flera papper i olika mönster och färger som ändå går bra i hop.

Här rotade jag igenom min spillbitshög efter passande papper... rev och skar dem i remsor, chalkade och placerade ut.


Jag tog fram min gröna "groda", cuttlebugen och stansade ut diesen i passande färger oxå från enfärgade spillbitar. Chalkade kanterna för att inte få dem så platta och för mer effekt och sen limmade jag ihop dem med limpenna.


3D-effekten är något som jag föredrar, jag använder gärna 3D-kuddar eller glossy accents för att få lite höjd på det jag scrappar så att det inte ser så platt ut. Dies kan ju lätt göra det om man inte själv ritar/chalkar för att skugga, böjer till eller viker upp som med fjärilens vingar exempelvis. Där har jag fäst endast fjärilens kropp och vikt upp vingarna.

När jag förberett det jag vet att jag vill använda så börjar jag placera ut allt på bakgrundspappret innan jag limmar fast det för att det ska bli bra proportioner och rätt placerat på pappret. För att jag sen inte ska glömma vart jag placerat ut allt brukar jag ta en bild med kameran. För sen när man ska limma eller fästa allt så måste ju först allt plockas bort. Sen kanske det händer att man ändå ändrar på placeingen av någon dekoration men det är skönt att ha originalidén sparad ifall man glömmer.

Så fäste jag dit de mönstrade papperna och fotona för att sen sätta dit dekorationerna. Däremot väntar jag till det allra sista med att sätta dit det "kladdiga" på layouten så som stickles, glossy accents eller pearlmaker för jag har en förmåga att smeta ut det annars.

Så kommer vi till titel och journaling... när jag började scrappa så va jag för rädd för att skriva journalingen för hand, rädd för att skriva fult eller fel. Så jag valde att skriva ut det mesta på skrivaren, därför blev det inte så ofta att jag hade någon journaling med på layouterna utan fokuserade bara på titeln. Ibland kan det förstås räcka med en titel men av erfarenhet tycker jag att de layouter jag skrivit lite text till (sk journaling) känns lite extra speciella, man glömmer så fort, speciellt viktigt tycker jag årtal då fotona är tagna är. Numera så skriver jag den mesta journalingen för hand, det blir mer personligt och det är betydligt smidigare att bara skriva än att gå in på datorn och välja typsnitt, storlek och papper att skriva ut på.

En annan sak som jag önskade att jag gjorde från början va att skriva datum och signatur när jag scrappat en layout. Även det glöms bort fort och det är så roligt att se hur man utvecklas, stilen ändras och man lär sig nya tekniker... det är väl det som är så underbart med denna hobby att man aldrig blir fullärd, man hittar alltid nya tekniker och tips. Jag ser det man scrappat som konstverk och alla konstnärer skriver ju under sina konstverk, om man väljer att ha den synlig eller skriva på baksidan väljer man ju förstås själv.

Jag gillar oxå att i scrapbooking får man "härma", det är så man lär sig, man liftar andras layouter, man hittar skisser och gör antar utmaningar och på så vis utmanar man sig själv att göra sånt som man kanske inte gjort av bara sin egen fantasi. Ibland kan det kännas så skönt och befriande att bara ta någon annans idé och alster och göra sin egen version av den istället för att börja från noll jämt. I slutändan blir det ju aldrig likadant, man har andra foton, andra papper och dekorationer osv.

För att komma tillbaka till min layout... en trevlig titel är alltid roligt, vissa titlar är givna andra är lite svårare... här har jag stansat ut även alfabetet till titeln med BossKut-dies. Placerat ut dem som en linje ovanför fotona då jag gillar att de hör i hop med resten av foton och dekorationer och inte svävar fritt.

Skrev lite journaling till det, placerade ut några härliga rosor i hörnen av fotona och sen va det bara slutklämmen kvar, lite pearlmaker på fjärilskroppen och stickles på vingarna och så voil'a färdig!


Jag hoppas att jag kunnat komma med en del tips och idéer i min allra första tutorial, detta är hur jag gör och utifrån hur jag har lärt mig... alla är vi förstås olika och ingenting är fel, det är oxå skönt att veta!

För att kika på BumbleBees blogg eller gå direkt till butiken.

Ha det gott! ♥




2 kommentarer:

Morfen sa...

En jättebra tutorial och så roligt att få följa med i din skapandeprocess.
Kram

jenny/e.j.m sa...

Vilken fin tutorial. Roligt att se hur du gör. Smart tips: att fota sin layout innan man limmar fast sakerna.

KRAM
Jenny/e.j.m

Related Posts with Thumbnails