tisdag 24 april 2012

{ Rensa i röran med Feng Shui }


Japp, nu har jag letat fram den här boken igen. Jag köpte den när jag bodde i Stockholm och vet att jag tyckte att den va både intressant och lättläst... hur mkt jag sen rensade minns jag inte ;).

Jag är "sucker" för faktaböcker av olika slag... romaner o dyl gillar jag oxå men de köper jag oftast i pocketform och när jag väl läst en så kan jag lika gärna slänga/skänka den vidare för ofta läser man inte en roman fler än en gång... däremot faktaböcker är ju så roligt att ha i bokhyllan hemma och ta fram och bläddra i när andan faller på - sån e jag! :)

Så nu när stundande flytt väntar och utrymmet för mina saker kommer bli betydligt mindre så är det dax att ta tag i allt gammalt onödigt som jag sparat på mig under åren...

Visst gör jag utrensningar med jämna mellanrum men samtidigt sparar jag så mkt mer än vad jag nånsin använder och behöver - kanske är det nostalgi, förhoppning på att saker och ting blir använda framöver och/eller att man vet vad det en gång har kostat och därför har svårt att bara kasta bort det.

Så mkt lättare det är att lämna en kasse till resten av familjen som sen får ta beslutet om de har någon användning för det och annars kan de välja att kasta bort det ;) fast det i sig blir ju en procedur oxå...

Min fästman är tvärtom, otroligt duktig på att rensa saker som inte längre används och är gammalt och slitet... jag har desto svårare... men kanske att jag med hjälp av den här boken kan komma i rätt anda att faktiskt börja rensa igen...

Sen är ju organisering för förfaringen A och O och jag känner att det är bra att börja planera den innan man flyttar alla saker, annars blir det lätt att man bara stuvar in saker här och där, där det får plats och sen har man ingen koll på något längre... så vill jag inte ha det. Ordning och reda ska det helst vara bland "kaoset" av saker! ;)

Hur gör ni förresten med sånt som barnens kläder och leksaker som de växt ur - jag tycker det är skit svårt att kasta bort sånt... både för att jag tänker på att det kan vara roligt för Antonia att ta till vara på en del favoriter när hon blir äldre (det tyckte jag själv när mamma sparat lite kläder från när jag själv va bebis och väntade Antonia)... men oxå om det i framtiden skulle bli en liten till... vem vet - då kanske man behöver alla saker igen, eller är det troligast att man vill köpa nytt då?

Inga kommentarer:

Related Posts with Thumbnails